قابلیتهای شناخته شده ای که اوراکل از نسخه 23ai دیگر از آنها پشتیبانی نمی کند.

اوراکل در کنار قابلیتهای متعددی که در هر نسخه ارائه می کند، بعضی از قابلیتهای قبلی را deprecate و یا desupport می کند. deprecate به این معنی که آن قابلیت دیگر بهبودی نخواهد داشت و از نسخه های بعدی desupport می شود و desupport  هم به این معنی که اگر باگی داشته باشد، رفع باگی توسط اوراکل انجام نمی شود و بعضا به طور کامل امکان استفاده از آن از بین می رود.

در ادامه این متن تعدادی از قابلیتهای شناخته شده ای که اوراکل از نسخه 23ai دیگر از آنها پشتیبانی نمی کند، را مرور می کنیم.

ابزار Database Upgrade Assistant (DBUA) و ارتقای دستی: از نسخه 23ai اوراکل توصیه می کند از AutoUpgrade برای ارتقاء نسخه دیتابیس استفاده کنیم و از این نسخه، ابزار dbua را در محیط لینوکس پشتیبانی نمی کند همچنین اسکریپتهای ارتقاء دستی نظیر catupgrd, dbupgrade, catctl در این نسخه پشتیبانی نمی شوند البته استفاده از ابزار DBUA در محیط ویندوز کماکان امکان پذیر است.

 

ابزار exp/imp: اوراکل در مستنداتش ادعا می کند که دیگر از ابزار exp/imp پشتیبانی نمی کند و به جای آن DBA بهتر است از DataPump استفاده کند. هرچند در نسخه 23.5 کماکان می توانیم از این دو ابزار استفاده کنیم و فایلهای exp/imp هنوز در نرم افزار اوراکل 23ai وجود دارند:

[oracle@OEL9 ~]$  exp usef/q@OEL9:1521/IRANDB file=dumpTEH.dmp tables=USEF.TBL_TEHRAN_PRVC
Export: Release 23.0.0.0.0 - for Oracle Cloud and Engineered Systems on Tue Oct 1 11:43:57 2024
Version 23.5.0.24.07
Copyright (c) 1982, 2024, Oracle and/or its affiliates.  All rights reserved.
Connected to: Oracle Database 23ai Enterprise Edition Release 23.0.0.0.0 - for Oracle Cloud and Engineered Systems
Version 23.5.0.24.07
Export done in US7ASCII character set and AL16UTF16 NCHAR character set
server uses AL32UTF8 character set (possible charset conversion)
About to export specified tables via Conventional Path ...
. . exporting table                TBL_TEHRAN_PRVC          0 rows exported
Export terminated successfully with warnings. 

Traditional Auditing: از نسخه 12c اوراکل قابلیت Unified Auditing را ارائه کرده است اما هنوز امکان استفاده از Traditional Auditing در آن نسخه وجود داشت و حتی Traditional Auditing به صورت پیش فرض فعال بود اما در نسخه 23ai اوراکل Traditional Auditing را پشتیبانی نمی کند و صرفا در صورت ارتقاء نسخه های قدیمی به 23ai، پالیسیهایی مربوط به Traditional Auditing که از نسخه های قبلی در دیتابیس فعال بوده اند کماکان فعال خواهند ماند اما نمی توان پالیسی جدیدی را ایجاد کرد.

 

Data Recovery Advisor (DRA): این قابلیت در نسخه 11g ارائه شده بود و با دستورات LIST FAILURE، ADVISE FAILURE، REPAIR FAILURE و CHANGE FAILURE در محیط RMAN، امکان شناسایی و رفع خطاهایی نظیر خرابی بلاکهای دیتافایل و یا از دست رفتن دیتافایل را با استفاده از بکاپ RMAN فراهم می کرد و نهایتا در اوراکل نسخه 23ai به صورت کامل برداشته شد و جایگزینی هم برای آن ارائه نشده است.

RMAN> ADVISE FAILURE;
ADVISE
RMAN-00571: ===========================================================
RMAN-00569: =============== ERROR MESSAGE STACK FOLLOWS ===============
RMAN-00571: ===========================================================
RMAN-00558: error encountered while parsing input commands
RMAN-01009: syntax error: found "advise": expecting one of: "allocate, alter, analyze, associate statistics, audit, backup, begin, @, call, catalog, change, comment, commit, configure, connect, convert, copy, create, create catalog, create global, create or replace global, create or replace script, create script, crosscheck, declare, delete, delete from, describe, describe catalog, disassociate statistics, drop, drop catalog, drop database, duplicate, exit, explain plan, flashback, flashback table, grant, grant catalog, grant register, host, import, insert, list, lock, merge, mount, noaudit, open, print, purge, quit, recover, register, release, rename"
RMAN-01007: at line 1 column 1 file: standard input

 

EM Express: این قابلیت که در نسخه 12c جایگزین Oracle Enterprise Manager شده دیگر از نسخه 23ai توسط اوراکل پشتیبانی نمی شود و DBA می تواند از Oracle Enterprise Manager Cloud Control برای نظارت و مدیریت بر دیتابیس استفاده کند.

 

Grid Infrastructure Management Repository (GIMR): قابلیت GIMR از اوراکل نسخه 12c ارائه شد هدف اوراکل از ارائه GIMR، ثبت وقایع و رخدادهای مربوط به کلاستر بود به طور دقیق تر، GIMR قرار بود Cluster Health Monitor را در دیتابیسش ثبت کند.

 در نسخه 12.1.0.1 این امکان به وجود آمد تا در زمان نصب کلاستر، GIMR Database را انتخاب کرد(انتخاب این گزینه اختیاری بود.) اما در نسخه 12.1.0.2، استفاده از این قابلیت اجباری شد و در زمان نصب GI باید دیسک گروهی که قرار است فایلهای دیتابیس GIMR در ان ایجاد شوند را مشخص نمود و این اجبار در اوراکل نسخه 18cR3 هم باقی ماند. 18cR5 نسخه ای بود که اوراکل مجددا تصمیم گرفت همانند نسخه 12.1.0.1، نصب یا عدم نصب این قابلیت را به عهده DBA بگذارد البته این امکان با نصب GI 18cR5 به صورت Gold Image به وجود خواهد آمد.

در نسخه 21c این قابلیت deprecate شده و نهایتا  اوراکل در نسخه 23ai دیگر از GMIR پشتیبانی نمی کند.

 

Policy-Managed: تا قبل از نسخه 23ai، در زمان ایجاد Oracle RAC می توانستیم نوع مدیریت دیتابیس را به Policy-Managed تنظیم کنیم تا هر instance الزاما به نود مشخصی سنجاق نشود و با ایجاد server pool می توانستیم استفاده بهتری از منابع داشته باشیم مخصوصا در محیطی که قرار بود چند دیتابیس بر روی یک کلاستر کار کنند. اما اوراکل Policy-Managed را در نسخه 21c منسوخ کرده و از نسخه 23ai دیگر از Policy-Managed پشتیبانی نمی کند تا admin-managed تنها گزینه در حال پشتیبانی باشد.

ارائه خدمات مشاوره ، پشتیبانی و نصب و راه اندازی پایگاه داده اوراکل در سراسر کشور...................... تلفن: 09128110897 ایمیل:vahidusefzadeh@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *